Min biologiske alder – sandhedens time

1. marts 2017

I aftes var jeg til et arrangement, hvor jeg fik mulighed for at få en body-age test og desuden se, hvad min krop rent faktisk indeholder af muskelmasse, fedt og min BMI.

Arrangementet blev afholdt ned hvor jeg går til spinning, hvor to sundhedskonsulenter fra Assens Kommune var på besøg. Tirsdag er jo også min spinnignsdag og da arrangementet lå en time efter end spinning, hoppede jeg i bad i hallen og gjorde mig klar til “FÅ EN KICKSTART TIL SUNDERE LIVSSTIL” som arrangementet hed.

Aftenens program:
• Oplæg om sund mad, mellemmåltider, slanketallerken og små skridt-konceptet.
• Vejning med Tanitavægt (oplyser om muskel- masse, fedt%, BMI og ‘bologisk alder”)
• Kaffe
• Oplæg om motivation og motion
• Lav din egen trænings- eller kostplan
• Tak for i aften. …vi ses igen om 3 mdr.

• Om 3 måneder bliver der en opfølgningsaften, hvor man kan gøre status sammen med sundhedskonsulenterne.

Det der der trickede mig og dermed fik mig til at deltage var, den der ‘bioligiske-alder’ test. Jeg har længe gerne ville prøve sådan en body-age test og her får I tallene fra den. Men først lige lidt om det sidste års tanker- og handlinger fra min side.

Hvorfor jeg ville tabe mig:
Det hele startede med, at jeg efterhånden var ved at blive en kende for rund. Mere end hvad jeg tidligere havde været. Jeg følte mig efterhånden som en strandet hval så snart jeg lage mig ned. Da jeg ydermere også var begyndt, at få sådan en træls delle omme på ryggen, lige der hvor BH’en sidder, og vægten var kommet over hvad jeg altid har haft som en øvre grænse, måtte der ske noget!
1. januar 2016 hoppede jeg på vægten og fik et mindre chok. Den stod på 75 kg og da jeg kun er 172 cm, var det meget mere end hvad jeg ville acceptere.

Søren og jeg blev hurtige enige om, at vi begge trængte til at smide en del kilo, for også han, var de senere år, blevet lidt mere fyldig.
5:2 kuren blev sat i værk og det gik fantastisk. Da vi ramte 1. maj, var jeg på minus 13 kg og Søren på minus 9. Vi var klar til at sommeren og et liv uden de ekstra kilo at slæbe på.

Hvordan jeg har holdt vægttabet:
Det er faktisk kommet mere eller mindre af sig selv. For efter at jeg/vi havde holdt 5:2 kuren, kunne vi faktisk ikke spise så meget som tidligere. Desuden gjorde kure det ved mig/os, at det er skam lækkert at spise kager og søde sager hver dag, men jeg/vi ville jo heller ikke ødelægge det gode resultat som vi opnåede de to dage, hvor den kun stod på 500 kcal pr. næse.

Vi spiser da mere sødt igen end under kuren og særdeles i julen, men bare ikke i de mængder som jeg/vi godt kunne konsumere før. Lige ledes blev det til noget særligt, når vi kun gjorde det i weekenden, eller ved særlige lejligheder. Lidt ligesom da jeg var barn, der var der ikke meget sødt der blev spist, og når det endelig kom kage, chokolade og slik på bordet, var det i mindre mængder og vi satte meget mere pris på det. Sådan har jeg/vi det i dag.

Motion for musklernes skyld:
I efteråret tænkte jeg, at jeg heller måtte få lidt motion ind over. Dels fordi jeg jo rent faktisk godt kan lide at bevæge mig og bruge kroppen, men også fordi, jeg fra januar til september, havde været temmelig inaktiv og hverken løbet- eller gået ret mange ture. Den letteste måde at få lidt motion på var, at gå til og fra arbejde. Så det begyndte jeg på. Men ikke nok med det, jeg tænkte nemlig også, at hvis jeg gik hver dag, også når det regner, sner og begge dage i weekenderne, så ville det helt sikkert hjælpe på både knogler og muskler. Så den rutine blev også indført og jeg elskede det fra aller første færd.

Risikoen for at knogleskørhed daler faktisk også når man går jævnligt og selvom der i min familie ikke er nogen der har lidt af knogleskørhed, så ved jeg jo godt, at knoglernes styrke mindste med alderen og hvis mine daglige gåture kan være med til at mindske den risiko med 40%, ja så er der endnu en fordel. Man forbrænder også primært fedt i stedet for at tærer på kulhydratdepoterne når man går og så stimuleres kredsløb så både kolesteroltal og blodtryk falder, ligesom risikoen for at udvikle diabetes faler markant

Alle former for motion, også gåture, forebygger og nedsætter risikoen for kræft. Det gælder bl.a. kræft i tyktarmen, livmoderen og brysterne. Undersøgelser viser, at ca. 11 % af brystkræfttilfælde kan undgås, hvis man er mere fysisk aktive.

Motion for hjernens skyld:
Studier viser at fra man er runder de 40 år, mindskes hjernen med 5% pr. årti, det er jo faktisk en del. Jeg vil da i så vidt mulig grad gerne træne min hjerne så meget så muligt, så jeg ikke kommer til at miste for meget. Det kan man bl.a. gøre ved bare at gå og også lære nyt. Når jeg går, lytter jeg til diverse podcast og jeg lære også fransk på vejen. Nogle gange er jeg altså glad for at jeg bor uden for byen, for her er det muligt at gå og snakke med mig selv på fransk, uden at der er nogen der kikker skævt til mig, for jeg møder sjældent nogen på mine gåture.

Motion øger blodtilførslen til hjernen og produktionen af hjerneceller, som styrker ens indlæring og hukommelse. Man kan desuden udfordre sin hjerne ekstra ved at gå af ruter, som man ikke kender i forvejen. Når man bryder nogle rutiner, bruger man hjernen mere, og den kvitterer med at danne flere- og nye hjerneceller.

Tillige forebygger og afhjælper gåture stress, dårligt humør og depression. Kombinationen af motion, dagslys og frisk luft øger nemlig produktionen af en række forskellige ”feel good-hormoner”, bl.a. endorfin og serotonin, som giver en følelse af glæde, indre ro og velbehag.

I takt med, at dagene bliver kortere, og efteråret banker på, rammes mange af vintertræthed og vinterdepressioner. Specielt kvinder er udsatte. Det skyldes mangel på sollys, da solen påvirker produktionen af en de føromtalte hormoner, herunder serotonin og melatonin.

Så alt i alt, er de daglige gåture som jeg foretager mig, i den grad med til at holde min hjerne- og krop i gang, ligesom mine vinterture til spinning er det. Men er det nok? Skal jeg til at lave styrketræning, som jeg rent faktisk slet ikke bryder mig om?

Sandhedens time:
Jeg var virkelig spændt da jeg sted op på vægten, for ville min BMI og fedtprocent stadig være for høj? Skal jeg gøre endnu mere ud af motionen? Og hvad med alderen, ville jeg være ældre end hvad min dåbsattest siger?
Spørgsmålene var mange, men jeg fik svaret.

Hvad indeholder jeg så:

RESULT
WEIGHT = Vægt i kg
FAT% = Fedt procent
FAT MASS = Fedtmasse i kg
FFM = Fedt fri masse i kg
MUSCLE MASS = Muskelmasse i kg 
TBW = Total vandmængde i kg
TBW% = Total vandmængde i %
BONE MASS = Knoglemasse i kg
BMR = Daglige vedligeholdelses indtag KJ / kcal
METABOLIC AGE = kroppens fysiske alder
VISCERAL FAT RATING = Fedt omkring organer
BMI = BMI
IDEAL BODY WEIGHT = ideal vægt
DEGREE OF OBESITY = graden af overvægt i %

DESIRABLE RANGE
FAT% = Ønskværdig fedtprocent (i interval)
FAT MASS = Ønskeværdig fedtmasse i kg (i interval)

(Du kan klikke på strimlen til højre for at se den i større format)

Der er et par steder jeg lige skal have justeret på. Bl.a skal jeg se, om jeg ikke kan få den fedt % ned, for selvom den ligger i den normale ende (kvinder 41-60 år normal = 24-36%) så synes jeg alligevel den er en små 2-3% for høj. Og jeg ved jo hvad der skal til for at få den ned. Spise lidt mindre at de usunde kulhydrater og få lidt flere muskler. Heldigvis ligger min fedt omkring organerne i den lave (normalen er: 1-12, usund fra 13-59)

Jeg vil forsøge at øge træningen en smule, selvom jeg synes jeg har været ret flittig her i februar, så kan jeg godt skrue en smule op for intensiteten. Hep hep Catarina.

 

Den strandede hval er væk og erstattet af en adræt delfin, det er den følelse jeg har nu.
Det’ en dejlig følelse!

Kilder: Aktivtræning, iForm, DR og Q

I samme genre

4 kommentarer

  • Svar Karin 2. marts 2017 at 07:05

    Så sejt/stærkt gået Cat. Jeg beundre din vedholdenhed, din evne til at koordinere din kalender, så den passer til det der er godt for dig, og ikke lade alt for meget unødigt sive ind og forstyrre.
    Godt du ikke er en af dem der taler om fedtprocenter på under de 10 (som proff/elitesportsudøvere eller bare fanatiker)
    Jeg indrømmer blankt jeg ikke skal have lavet en Tanita måling pt., jeg ved den slår ud med tal udenfor normalområdet på alle parametre, det vil ikke gavne min motivation pt. Det vigtigste for mig er, jeg er ude af de smertestillende trekantmedicin, samt sove/og psykofarmaka medicin, det var første prioritet, at der så lige var nogle punkter gennem 2016 der vred lidt rundt i det hele, gør at 2017 bliver et langt bedre år, trods jeg nu i skrivende stund ligger underdrejet på 12 dagen med betændelse i hele hovedet, forkølelse, ondt i hovedet, susen for ørene, hoste, og betændte øjne, gør det lidt vanskelig at være tro på det jeg havde planlagt.
    Sender dig de kærligste tanker og masser af gode motivations evner for du kommer i mål.

    • Svar Catarina 3. marts 2017 at 06:59

      Jeg ved hvad der er godt for mig og selvom det betyder at der er en del ting jeg så ikke kan få ind i kalenderen, så må det være sådan. Jeg kan godt lide at bruge min krop og det hjælper også med til at min hjerne ikke kører i et for højt gear og jeg sover bedre.
      Jeg skal aldrig ned og have en så lave fedtprocent, for jeg er immervæk kvinden og jeg vil genre have kvindelige former, bryster, baller og lår. Men en smule mindre af hver er ok 😀
      Jeg kan godt forstå at du gerne vil af med medicinen, det ville jeg helt sikkert også sigte på hvis jeg var i dit sted. Jeg tror nemlig ikke at det i længden er sundt at være på medicin af nogen art. Det skader organer og andre ting i kroppen, altså ved langvarig brug. Du er nået enormt langt og jeg er sikker på du kan nå endnu længere.
      Hvor er det træls at du ikke sådan lige kan slippe af med alt snotten og betændelsen. Håber det går en smule fremad her hen over weekenden.

  • Svar Aargang73 3. marts 2017 at 20:04

    Kære Catarina, dejligt og inspirerende indlæg! Jeg kender også nogen der er meget glade for 5:2 kuren, men det duer desværre ikke til mig, da jeg ikke kan undvære mad ret længe ad gangen. Bliver simpelthen dårlig. Men jeg har fundet en måde der passer mig fint, og det virker til at være lidt den samme måde, som du nu har fundet frem til. Jeg spiser som regel sundt men i weekenden og specielt fredagaften (skrev hun med munden fuld af slik) under jeg mig lidt af hvert. Jeg spiser ikke så mange kulhydrater udover dem jeg får fra grøntsager og frugt og det har virkelig hjulpet mig at holde vægten. Pasta og brød undgår jeg så vidt muligt. Og så skruer jeg nok lidt mere op for proteinerne end mange andre 😉 Tillykke med dine flotte tal, jeg har selv prøvet det en gang og det er supermotiverende! Specielt hvis du nu har mulighed for at blive målt om 3 måneder igen. Held og lykke med at smide de sidste % fedt, det skal nok gå med den plan du har lavet!

    • Svar Catarina 4. marts 2017 at 06:56

      Jeg er helt sikker på at man individuelt skal finde det der passer til en selv og det man ved der skal til, for at det lykkedes på den lange bane. Vi synes 5:2 var sagen for os, andre skal gøre som du gør at skære ned på de “dårlige” kulhydrater, som pasta kartofler og hvidt brød. Heldigvis findes der alternativer til det og hvis de bliver inkorporeret som gode vaner, er det jo også en slags livsstilsændring og livsstilsændring er jo nettop det der skal til, for ellers tager man jo bare de tabte klog på igen, så snart man stopper de gode vaner.
      Jeg er meget tilfreds med mine tal også selvom jeg på sigt gerne vil have fedt procenten en smule ned. Så er jeg bestemt tilfreds.
      Tænk at have en krop som en på 38, når man rent faktisk er 50, det er da fedt 😀

    Skriv gerne en kommentar