2006 Italien

Fakta om Italien:

Befolkning: 57,5 mio. Valuta: Euro
Areal: 301.270 Km²

Hovedstad: Roma (Rom), 2.685.000 indb.
Andre vigtige byer: Milano, 4.047.500 indb. Napoli, 3.620.300 indb. Palermo 947.300 indb. Torino, 1.619.400 indb.

Den nordlige del af landet består af lavlandet omkring floden Po og er i nord afgrænset af Alperne. Det er centrum for landets økonomiske aktivitet og har den største industrielle og landbrugsmæssige produktion.

På halvøen der er opdelt af
Appenninerne er landbrugsproduktionen dominerende - især produktionen af oliven og vindruer.

Italien består endvidere af øerne Sicilien og Sardinien.
Kilde: www.leksikon.org

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS

Campingferie i Italien 2006

I år tager vi 2 voksne Catarina, Søren og Christian (12) på campingferie til Italien, bl.a. Marina Di Venezia. Daniel (17) og Sebastian (15) tager ikke med i år, da de skal til USA i tre uger og besøge nogle gamle naboer og først er hjemme midt i vores ferie. Vi tager af sted med vores nye Adria Adiva 502 UP og et mindre telt til Christian.

Fredag den 7. juli 2006.
Vi kørte hjemmefra kl. 6.30 og fik morgenmad på en rasteplads kort efter Hamborg. Vi holdt en del pauser undervejs og kl. 20.00 holdt vi ind på en autohof ved Ingolstadt, hvor vi gav 6 € for en overnatning (med tilgodebevis), men disse penge kunne bruges i restauranten, så vi fik en rigtig god aftensmad for 23 € og hvor portionerne var rigelige. Vi var heldigvis forskånet for køer gennem Tyskland, kun 2 gange var der en halv time med langsom kørsel.

Lørdag den 8. juli 2006.
Kl. 6.00 kørte vi videre mod Italien og som sidste år holdt vi i kø ved Tauern tunnelen i Østrig, denne gang dog kun ca. 1 time, og ellers gled det flydende frem mod Marina di Venezia,

dog med det problem at betalingsautomaten ved afkørslen ikke ville modtage 10 Euro sedlen, og efter flere tryk på den røde knap fik vi en kvittering på det vi havde betalt i mønter og en ekstra udskrift på de manglende 10 € på den lille seddel. Her er der et telefonnummer man kan ringe på og ellers en grov angivelse af hvor man kan betale det resterende beløb. Pengene vil vi selvfølgelig gerne betale, men vi vil ikke bruge unødig sommerferietid på at finde ud hvor og hvordan vi kan betale det resterende. Det er vel deres problem at tingene virker?.
Afstand Odense til Marina di Venezia, 1675 km.
Vi kom til pladsen omkring kl. 17.00, checkede ind og fandt efterfølgende en plads, hvor venlige gen- og naboer gav et lille skub, da pladserne i det område vi havde fået anvist, ofte skrånede en del mod vejen. Vi fik vognen på plads, sat Christian´s telt op, og gik derefter ned og fik pizza til aftensmad.

Søndag og mandag den 9. og 10 juli 2006.
Om morgenen hentede vi noget morgenbrød og lidt senere gik vi ned for at fortælle hvilken plads vi havde taget, og der fik vi vores adgangskort til pladsen.
Da vi havde spist aftensmad gik vi op for at se WM-finalen i fodbold på storskærm. Det var en sjov oplevelse, specielt da det jo var Italien der vandt.

Se en lille film fra festen på pladsen her.

Et par dage på pladsen hvor vi slappede af, og badede ved stranden og ved poolen. Christian begyndte på fodboldskolen om mandagen, men den aftalte kamp tirsdag aften blev "pludselig" aflyst, da ikke var plads på banen. Begge dage var der strålende solskin og temperaturer på op til 33°.

Tirsdag den 11. juli 2006.
I dag stod vi alle tidligt op og tog til markedet i Cavallino ca. 15 km fra pladsen og var der, da det åbnede kl. 8 om morgenen. Der var mange forskellige boder med de sædvanlige turist- og badeting, som selvfølgelig er billigere end på campingpladsen, men stadig dyrere end hvis vi havde købt tingene hjemmefra. Lædervarer og "cowboybukser i knæhøjde" er dog en del billigere end derhjemme, samt er udvalget meget stort. Vi var enige om at her ville vi tage ind igen næste tirsdag, og igen være der når de åbner for efter 1-2 timer er det ikke muligt at komme frem for mennesker og temperaturen er nær de 30° Temperaturen som de foregående dage op til 33°, men om aftenen blev der lidt overskyet og der tordnede om natten, men der faldt meget lidt regn.

Onsdag den 12. juli 2006.
Temperaturen som de foregående dage op til 33°.

Torsdag den 13. juli 2006.
Temperaturen som de foregående dage op til 33°. I dag kørte vi ind til Treporto ca. 5 km fra pladsen for at se det lokale marked. Efter at have været der i 10 min. var dette dog set. Herefter kørte vi til Punta Sabbione for at se hvor færgerne til Venedig sejlede fra og kunne se at parkering kostede 5 € med alle de mennesker der stod på vejen og prøvede at vinke os ind.

Fredag den 14. juli 2006.
Natten til i dag tordnede det en lille smule, men de få dråber vand der faldt, kan nok tælles på en hånd.
I dag stod vi tidelgt op for at tage til Venedig. Vi tog med bussen fra campingpladsen til Punta Sabbione kl. 7.15 og med færgen til Venedig kl. 7.30. Turen med færgen til Venedig var en lille hyggelig tur på ca. 45 min.

Da vi ankom, var byen først ved at vågne, og vi nød at gå rundt den første halvanden time uden at der var for mange turister. Vi startede med at gå ned til Markus pladsen og selve Markus kirken er meget flot udvendig med mange malerier. Derefter gik vi mod Canale Grande, hvor vi på vejen passerede det lokale fiskemarkede hvor de først var ved at åbne. Vi satte os ned tet ved et lille frugttorv og så på folk som hastede til arbejde. Da vi kom til Canal Grande tog vi vandbussen tilbage til Markus Pladsen og fandt en trappesten i skyggen, hvor vi spiste et par boller vi havde købt hos en lokal bager.
Nu var det efterhånden så varmt og overfyldt med turister, at vi ikke havde lyst til at blive længere.

Vi tog færgen fra Venedig kl. 11.45 og ankom til Punta Sabbione kl. 12.25. Bussen tilbage til campingpladsen kørte dog først kl. 13.00 så vi satte os ved en lille kiost og fik lidt at drikke.
Bus og færgen tur retur: 15,30 € pr. person.

billede billede billede billede billede billede billede
billede Anbring markøren på det ønskede billede for at få en let forstørret udgave og en forklarende tekst.

Se en lille film fra Venedig her.

Lørdag den 15. juli 2006.
Om morgen gik Catarina og jeg (Søren) ned for at vaske vores tøj, så det kunne nå at tørre i løbet af dagen og ved middagstid gik Catarina med Christian derned for at vaske hans (Tip: pre-/teenagere bruger ikke nær så meget tøj når de selv skal vaske). I løbet af dagen læste vi en del og fik badet i poolen for at blive svalet lidt.
Var også lige på det trådløse netværk, for lige at checke mails og sende en lille hilsen til Sebastian og Daniel, som lige nu er i USA. Til orientering fungerede netværket fint, selv om det er lidt langsommere en det vi har derhjemme, og prisen er
3 € for 1 time.

Hen på eftermiddagen, da vi sad og fik en kop kaffe under markisen, kom to danske ægtepar 50+ gående forbi ude på vejen og som boede op af hinanden ca. 5 pladser fra vores, og den ene sagde til den anden "Hvad er det for en vogn? Der er jo ingen mærker på så man kan se hvad det er for en?". De kunne jo spørge hvis de gerne ville vide det (en af jer har en Adria Adiva 502 UL), men jeg kan oplyse at det er en Adria Adiva 502 UP, hvor vi har fjernet alle klistermærker på ½ time ved hjælp af kogende vand i en elkedel.

Showet "Power of love" på scenen om aftenen var meget flot sat op med musik og dans i bl.a. venecianske dragter. De sidste minutter af showet blev for "amatør-kitch-agtigt", da de havde taget nogle børn i 6-9 års alderen med op på scenen, hvor de skulle svinge med hvert deres flag, hvad skulle de dog der?
Inden showet havde jeg bestil en 400 cl øl, som jeg regnede med måtte være mere end rigelig til de 1½ time det varede, men her blev jeg "lidt skuffet", da det viste sig at den kun var 400 ml og ikke 4 l, som de har skrevet på drink-kortet.
Det blæste en del om dagen og aftenen og en temperatur på 30°. Hen under aften blev det overskyet.

Søndag den 16. juli 2006.
Det var skyet og blæste hele natten og indtil middag, hvilket var dejligt, efter den forgående uges varme vejr. Vi nød at sidde udenfor i 25° og læse, men være nødt at have T-shirt på for ikke at fryse.
Temperaturen nåede i løbet af dagen kun op på 29°

Mandag den 17. juli 2006.
Vejret var dejlig behageligt og temperaturen nåede i løbet af dagen kun op på 29°, vi badede og læste hele dagen, men efter at de begyndte at spille højt på scenen allerede om formiddagen, besluttede vi, at nu måtte vi videre til en plads hvor de ikke larmede hele dagen og aftenen med. En ting er at man bader, leger, taler sammen, men det at de spiller så højt, at man i fjerde gade (tydeligt 10 gader fra scenen) fra scenen meget tydeligt og højlydt skal høre på at 20-30 personer, enten skal underholdes med airobic eller børnedans med så høj musik at instruktørerne har mikrofon på for at overdøve musikken, er for meget for os som campister.

Vi besluttede at tage til Gardasøen og ville gerne have en roligere plads med mere ro og ikke så høj musik.

Tirsdag den 18. juli 2006.
Stod op kl. 6.30 og pakkede sammen og checkede ud kl. 8.00 da kontoret lukkede op.
Farvel og ikke på gensyn Marina di Venezia.

Herefter gik turen til Camping del Garda hvor vi ville høre om de havde pladser, og efter 196 km på 3 timer og 8 € i motorvejsgebyr, nåede vi pladsen, men de havde kun en plads for 6 dage og en til 4 dage, hvor vi gerne ville have haft en hel uge.

Vi så på pladsen til 6 dage og den lå meget centralt, dog i nærheden af animationsscenen, men som receptionisten viste os på aktitetsplanen var der ikke aktiviteter hele tiden, så den tog vi og håber på at den er mere rolig. Herefter satte vi campingvognen på plads, satte Christian´s telt op og var helt færdige inden siestaen kl. 13.00, og mens Christian gik ned til søen for at bade ordnede vi lige de sidste småting, og fik os en kop kaffe.
Da Christian var tilbage gik vi alle ned i butikken for at handle, og derefter gik vi ned at bade i søen, mens Christian chekede pladsen for hvad der nu var. Temperaturen nåede i løbet af dagen kun op på 32°.

Onsdag den 19. juli 2006.
Tog ud for at handle og kørte en lille tur op langs søen, bl.a. forbi Gardaland hvor vi dog ikke tog ind, da vi flere steder havde hørt at der var meget lange køer. Temperaturen nåede i løbet af dagen på 33°.

Torsdag den 20. juli 2006.
Her til aften grillede vi så igen, selv om vi ikke havde regnet med at vi skulle grille så ofte på turen. Det ændrede sig dog efter den første dag vi var ude at handle, hvor vi købte en 12 års balsamicoeddike, som vi blev enige om at prøve, selv om vi ellers mente, at al den snak om at balsamico var så og så god var overdrevet. Om aften efter at have grillet og fået salat kun med balsamico som dressing, havde vi dog ændret holdning, det smagte pragtfuldt. Ud over eddiken kan vi kun anbefale at købe de grillpølser i Italien, som er fyldt med "hakket kød", de var så gode at selv Catarina, der ikke er den store pølsespiser, havde lyst til dem.

I år havde vi købt en Cramer gaskuffertgrill "Classic 2", da vi flere steder havde læst at man ikke måtte grille med kul på mange campingpladser i Italien, og havde af dovenskab vi fået lavet gasudtag i siden på campingvognen, for ikke at skulle tage gasflasken frem. Grillen fik vi megen glæde af, da det bare er at tænde for den og så i gang, men ind mellem mangler man dog smagen af "grillkul". Temperaturen nåede i løbet af dagen op på 35°.

Fredag den 21. juli 2006.
Vi stod tidlig op og kørte de 15 minutter til Simione, for at se halvøen, hvor vi havde læst at der også var et marked om fredagen. Vi var der kl. 7.45 og fik bl.a. slutningen af gudstjenesten i det lille kapel ved indgangen til øen.

billede billede billede billede billede billede billede

Derefter gik vi en tur rundt på øen, men kunne desværre ikke se de gamle runier, da der var afspærret, vel nok fordi de skal have entreindtægter, så de åbnede først senere. Ellers var det en hyggelig morgenspadsertur uden ret mange turister i en temperatur der var til at holde ud, men vi kunne ikke finde markedet, som vi efterfølgende fandt på vejen til Peschiera. Efter at have shoppet lidt tog vi ud for at handle ind til aftensmaden.
Temperaturen nåede i løbet af dagen op på 35°.

Lørdag den 22. juli 2006.
Temperaturen nåede i løbet af dagen op på 37° og da vejrudsigten de næste dage forudsagde samme temperaturer, besluttede vi os for at tage hjem næste morgen selv om vi havde pladsen til mandag. Dagen nød vi på pladsen med at bade både i poolen og i søen, og gik ned på restauranten og fik en pizza til aftensmad.

Søndag den 23. juli 2006.
Vi stod op kl. 6.00 fik os en kop kaffe, hvorefter vi pakkede campingvognen sammen og vækkede Christian kl. 6.45 og pakkede hans telt sammen og var efter et kort bad, klar til at tage af sted kl. 7.15. Turen hjem forløb uden trafikale problemer af nogen art, det var simpelthen en fornøjelse at køre i Tyskland om søndagen uden de mange lastbiler og campingvogne. Nord for Hannover fandt vi en Autohof kl. 20.00, hvor vi fik vores aftensmad, som på de andre Autohof´s vi har været på var både velsmagende og i rigelige portioner. Derefter gik vi til ro da vi ville tidlig op næste morgen, og da vi lå i campingvognen og hørte regnen fra den tordenbyge der faldt, var vi enige om at nu var vi vist snart hjemme.

Mandag den 24. juli 2006.
Vi stod op kl. 5.00 og kørte af sted og vi holdt ind for at tanke inden Hamborg, og fik lidt morgenmad samtidig. Herefter nåede glat forbi Hamborg og fortsatte mod Flensborg, hvor vi lige ville handle i Citti inden turen fortsatte hjemad. Vi var hjemme kl. 13.00 og fik tømt campingvognen for vasketøj og lignende.

Italien 2006 i tal:

Vi kørte i alt 3589 km svarende til 8,43 km/l i Ford Mondeo 2.0 Trend stationcar fra 2001 hovedsalig med campingvogn, hvor gennemsnitshastigheden på motorvejen var ca. 105 km/h.

Overnatningspriser :
10 campingpladsovernatninger på Marina de Venezia á 46,3 € ca. 3275 kr.
  5 campingpladsovernatninger på Camping del Garda á 44,5 € ca. 1670 kr.
  2 autohof overnatninger á 0 kr.