2003 Ungarn

Fakta om Ungarn:

Befolkning: 10 mio. Valuta: Forinter
Areal: 93.030 Km²

Hovedstad: Budapest, 1.836.000 indb.
Andre vigtige byer: Debrecen, 209.600 indb.
Miskolc, 181.900 indb.
Szeged 170.600 indb.

Ungarn deler grænser med Slovakiet i nord, Ukraine og Rumænien i øst, mod syd Jugoslavien og Kroatien og Østrig og Slovenien mod vest.

Ungarn er sletteland omgivet i en halvcirkel af Karpaterbjergene. Det højeste punkt er 1000 m.o.h.

Bjergområderne er rige på mangan, bauxit og kul. Mellem Donaufloden og dens biflod Tisza findes der et meget frugtbart sletteland, der er landets landbrugscentrum.

Stepperne øst for Tisza anvendes overvejende til kvægdrift. I Szegia og Zala dalene findes der olie og naturgas. 41% af befolkningen udsættes for højre indhold af svovloxider og nitrogenoxider i luften. Udledningen af førstnævnte er højere end i mange lande i Østeuropa.
Kilde: www.leksikon.org

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS

Campingferie i Ungarn 2003:

Vi er 2 voksne Catarina og Søren, drengene er Daniel (14), Sebastian (12) og Christian (9). I sommer havde vi valgt at tage til Ungarn (Balaton) igen, dog ville vi prøve nordsiden af søen,og havde i den forbindelse købt en brugt Dethleffs 460 Camper Edition, da vi gerne ville have lidt mere luksus. Vi har stadig det 3 kabiners telt fra sidste år til drengene, så de har hvert deres "værelse".

Fredag og lørdag den 4. og 5. juli 2003
I år kørte vi af sted lørdag morgen efter Sebastian´s fødselsdag, for at nå et godt stykke ned i Tyskland inden vi skulle overnatte. Der var ikke nævneværdig kø ved Hamborg og efter et par mindre stop til toiletbesøg og frokost holdt vi i nærheden af Kassel bakkerne, for at spise aftensmad. Her var det dejligt at have en campingvogn, for vi kogte pasta og varmede den medbragte kødsovs i vognen, og tog tallerkner og bestik med ud på bænken og sad der og spiste.

Herefter kørte vi videre og holdt ind på en rasteplads ved Würtzburg for at overnatte. Efter dog kun at have sovet i ca. 5 timer og alle var vågne valgte vi at fortsætte til Balaton via Sopron, var vi ved Balatonfüred lidt over middag.
Der var ikke plads på den campingplads vi havde udset os, hvilket heller ikke gjorde noget efter at have set hvor tætpakket der var. I stedet for tog vi til campingplads Strand (på nordsiden af søen) som vi også havde noteret os, og her havde de flere ledige og store pladser fri, da vi har behov for en ret stor plads. Efter at valgt plads og checket ind satte vi campingvognen, fortelt og 3-kabinersteltet til drengene op, og fik alle tingene pakket ud og lagt på plads.

Herefter at vi var færdige gik vi over til en restaurant lige uden for pladsen og fik aftensmad, alle havde mærkelig nok lyst til gullash.

Søndag den 6. juli til onsdag den 16. juli 2003.
De næste par dage gik med at slappe af på pladsen og handle ind på i butikken udenfor, samt spille, bade lidt og grille på vores lille grill om aftenen (skumfiduser over grill er jo en dejlig ting).

Så tog vi til grotten ved Tapolca, hvor vi først kørte forbi, da vi ikke troede at den lå midt inde i byen. Det var hyggeligt med sejlturen på vandet under jorden, og efter vi havde set det hele tog vi ind i byen og så på butikker og fik lidt at spise

billede billede billede billede billede
billede Anbring markøren på det ønskede billede for at få en let forstørret udgave.
billede

Nå vi er af sted på ferie plejer den der er først oppe af drengene at hente morgenbrød, hvis de altså ikke sover for længe, så da Christian kom med brødet den ene morgen var vi alle ved at være godt sultne, men størrelsen passe meget godt til et morgenmåltid til 5 personer.

På pladsen var der et boldområde som drengene brugte flittigt og det blev da også til lidt minigolf på pladsen, men den smule animation der var for børn, var for de helt små, men vi havde heller ikke valgt pladsen ud fra det. Vi nød alle at have mere plads end sidste år ved at have campingvognen med og forteltet blev flittigt brugt til at sidde mageligt og slappe af, spille kort og lægge kabaler.

Rulleskøjterne var også med, så alle på nær mig (Søren, skulle jo tage billedet) fik da også løbet lidt, og i den forbindelse er det behageligt at have en campingvogn, da man kan have flere ting med så som ketsjere og rulleskøjter som jo fylder en del. En anden behagelighed var forteltet, da det blæste en del, selv om det er lidt besværligt at sætte et 3,5 m pentafortelt op.

Vi tog også til Siofok den ene dag for drengene ville gerne prøve spillehallen igen, og efter at have set lidt på alle boderne i nærheden af togstationen, og fået handlet lidt ind tog vi tilbage igen, dog tog vi sejlturen tilbage over søen.

Vi var selvfølgelig også i Balatonfüred og se på de lokale markeder og handle lidt ind, men ud over dette var her ikke så meget at se på, hvis man ikke kan facineres af badehoteller og campingpladser.

Vi gik i flere dage og overvejede om vi skulle tage længere sydpå, for vejret ved Balaton var mærkeligt det år, hvor det blæste hele tiden og temperaturen sjældent var over 26°, og som den unge pige i receptionen sagde, havde de haft det normale vejr for juli i maj måned.

Vandet var heller ikke så behagelig varmt, som det plejer, så da vi endelig besluttede os for at tage af sted, vendte vi næsen mod de nordlige himmelstrøg i stedet. Desværre nåede vi så ikke at komme til Budapest som vi ellers ville have været.

Efter at have været der et par dage kom der nogle danskere på pladsen ved siden af os, som vi talte lidt med, og her så vi første gang Cobb grillen som vi selv købte i 2005, så aftenen før vi tog hjemad tog vi ud at spise med vores naboer på en restaurant oppe i bjergene med en fin udsigt over søen.

Torsdag den 17. juli 2003.
Efter at have pakket det meste onsdag kørte vi tidlig af sted torsdag morgen hvor vi kom til campingplads Camp am Mühlenbach ikke langt fra Heidepark omkring kl. 19.
Her fik vi hurtigt fik sat drengenes telt op, mens Catarina lave lidt let aftensmad, som vi spiste. Efter at have vasket op gik vi ned for at bade i den lille sø, hvor der var lavet en lille strand ved og med net ude i vandet, så små børn ikke kunne komme for langt ud. Det var skønt at blive svalet og få vasket salten af huden og efter et bad var vi klar til at spille lidt badminton og så i seng.

Fredag den 18. juli 2003.
Fredag stod vi tidlig op og hentede morgenbrød i den lille kiosk der var på pladsen, og efter at have spist gjorde vi os klar og kørte til Heidepark, hvor vi var inden de åbnede. Vi betalte for entreen, hvorefter alt var frit på nær et par enkelte shows, og det må have været en rigtig heldig dag, for der var ikke ret mange mennesker eller i hvert fald føltes det ikke sådan måske på grund af parkens størrelse og antallet af aktiviteter.

Det var en dejlig afslappende dag for os voksne i parken ud over at skulle holde øje med 3 drenge, og det største problem i parken var nok at Christian ikke var høj nok til at prøve de vildeste aktiviteter, som han selvfølge gerne ville. Sidst på dagen tog vi tilbage til campingpladsen, hvor vi fik aftensmad, og ellers badede i søen og hyggede os indtil vi gik i seng.

Lørdag den 19. juli 2003.
Stod tidlig op og fik morgenmad inden vi pakkede sammen for at tage til Danmark for at finde en plads for resten af ferien. Da vi kom til Danmark tog vi ind på en rasteplads og fandt Top Camp´s brochure og besluttede os for at tage til Bøsøre Camping på Sydøstfyn.
Vi var der omkring kl. 14 og fik valget mellem to pladser langt fra alting, men valgte alligevel at blive der, da der var et badeland. Campingvognen blev sat på plads og vi fik drengenes telt slået op, og så kunne vi tage den første tur i badelandet, der dog var ret overfyldt. Om aftenen gik vi ned på restauranten og spiste til aften.

Søndag den 20. juli til torsdag den 24. juli 2003.
De næste dage gik med at bade i badelandet, spille fodbold, minigolf og petang, og mens vi voksne hyggede os med en kop kaffe om aftenen gik drengene til filmaften. Vi fandt hurtig ud af at vi skulle i badelandet fra morgenstunden, da det senere på dagen var så fyldt med gæster at man næsten ikke kunne være derinde.
Om mandagen aftalte Daniel med ven der var på camping på Thurø, at han skulle derned samme dag og da de alligevel skulle på tur blev han hentet sidst på eftermiddagen og var dernede til om onsdagen.
Den ene morgen var der et kraftigt tordenvejr så Christian og Sebastian kom ind til os i campingvognen, hvor vi alle sad og nødt synet at lynene og de høje brag.
Mens vi var på pladsen handlede vi i den nærliggende by, når vi ellers havde lyst til at lave mad, ellers hentede vi pizza nede på pladsen.

Fredag den 25. juli 2003
Vi stod tidlig op og pakkede sammen, og efter morgenmaden tog vi en sidste tur i badelandet inden vi kørte hjem, hvor vi var lige over middag. Tømte bilen og campingvognen og næste morgen tog vi på vaskeri og vaskede og tørrede det hele på under 2 timer.

Ungarn 2003 i tal:

Vi kørte i alt 3950 km svarende til 8,8 km/l i Alfa Romeo 1.8 1998. Kørslen med campingvogn
blev på motervejene foretaget med 95-110 km/h for at kunne køre i 5. gear og vi kørte 8.2 km/l.

Overnatningspriser:
12 campingpladsovernatninger i Ungarn á 201 kr./nat for 5 personer.
  2 campingpladsovernatninger i Tyskland á 213 kr./nat for 5 personer.
  6 campingpladsovernatninger i Danmark á 418 kr./nat for 5 personer.